Mat till julafton
Ganska snart är det julafton och har aldrig firat jul som Vegan :) Så nu undrar jag vad ni brukar ha på julbordet och om ni vet produkter som är veganska som brukar dyka fram. Vill gärna ha recept eller om det finns goda färdiga maträtter att köpa också!
Favoriterna bland de helvegetariska rätterna här hemma är
Terökt tofu, tofu sk*nka, saitan spjäll, panerad kålrot (kålrotsskinka), saffranfallafel, rödbetssallad, fräst grönkål, fröbollar, falsk sill minst 3 sorter (senap är favvon), hemmagjord senap, typ janssons, lökröra och säkert mer som jag glömmer nu
Låter nått intressant fråga om recept för jag orkar inte skriva ner allt
l'm back
åh spännande :D Skulle gärna vilja ta recepten på kålrotsskinkan, rödbetsalladen och lökröran!
Kålrotsskinka (paneringen är ovo-veg men går att ändra, använd sojagrädde istället för ägg)
Lökröra
4 dl hackad ägg, 2½ dl mandlar (jag använder solroskärnor däremot), 1½ dl vatten, ½ dl pressad citron och ½-1 tsk salt.
Mixa mandlar (el solrosfrön) torrt först, tillsätt vattnet sen och mixa tills det blir välblandad. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda, Passar på macka, till bakpotatis, som sås eller till tillbehör till gåbord.
rödbetssalladen kommer imorgon om jag hinner
l'm back
Jag har bara firat vegansk jul en gång men då hade jag A&S's julskinka utan rumpa tillsammans med skånsk senap, olika auberginesillar, veganska köttbullar, rödbetssallad, potatis och så kommer jag inte ihåg mer.
Det här året ska jag hinna köpa A&A's prinsesskorv (prinskorv) innan de tar slut den här gången, haha och ha tångkaviar och så 🙂
Själv har jag testa "Julskinka utan rumpa" och tycker inte om den, tofuskinkan och kålrotsskinkan vinner med hästlängder över den enligt mig. Tänkte att det kan vara värt att testa innan jul om du chansar med den (alla andra varesig veganer, vegetarianer el blandkostare avskydde skinkan utan rumpa, inte ens hönsen åt det och dom äter nästan allt).
l'm back
Jo, testa olika julskinkor innan :) Jag tyckte att A&A's julskinka utan rumpa var godast om man åt den med skånsk senap, då smakade det nästan exakt som vanlig julskinka. Men när jag åt den med äppelmos så var det inte någon superhit kanske :P Så så länge man har någonting med mycket smak till så är den god tycker jag :)
Jag har hört att kålrotsskinkan inte heller är någon höjdare då den smakar grönsak, vilket det ju är :P
Men smaken är som baken :P
http://vegan.ifokus.se/articles/54323585ce12c4159c0034d2-vegansk-jul-massor-av-recept Uppdaterat med fräschare länkar för någon vecka sedan. :)
Och det som såg ut som kokt fisk var kokt blomkål i havssalt och vatten. :)
Min mormor gjorde någon kålrotsskinka förra året då jag va Vegetarian och gillade den inte :/ Får väl satsa på julskinka dethär året. Hur gör man vegansk rödbetsallad? Det är något jag saknar!
Du följer ett vanligt rödbetssalladsrecept men du byter ut vanlig majonnäs mot vegansk :) Finns särskilda veganska och så finns det råkar-vara-vegansk-majonnäs som t.ex. Coop X-tras lättmajonnäs :)
#6 Ja inte smakar kålroten skinka, konstigt vore ju det men den vinner helt klart ändå i min familj. Det är extra kul att den är knallgul också.
Gillar man inte kålrot alls är det nog däremot inget för en.
l'm back
#7 TACK så mycket :D inte sett den tråden så nu liggen den bokmärkt i datorn och ska kika närmare på det sen när julen närmar sig. Perfekt att ha allt samlat sådär :)
If Not You, Who? If Not Now, When?