Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 4369 ggr
Emaljoh4
0

Havremjölk

Dricker ni havremjölk?

Jag har smakat det, och tyckte faktiskt att det var gott! Och hört att det ska vara nyttigare än komjölk? Glad

Hur kan jag veta om man får i sig kalcium som man behöver?

Ska det stå det då?
Den jag hittade i affären innehöll vatten, havre och salt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[TrevorS]
0

Det där med kalcium diskuteras rätt vilt då forskare idag säger att calcium inte ger någon effekt på skelletet utan att det är d-vitaminen. Tyvärr har de lagt ner filmen och all fakta eftersom de spelar in en nyare dokumentär:

Got The Facts About Milk

Så hittar du lite information om just kalcium och liknande i den här artikeln, står även vart man får i sig det ifrån. Det är lite olika angående dagligt intag men står även lite i artikeln Mineraler och Vitaminer.

Näring och kostcirkeln

Skrattande

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Åh, den där artikeln om Mineraler och vitaminer var verkligen toppen!!! Skrattande Klistrade in i ett dokument och sparade i datorn, om det är okej? Glad

De andra artiklarna ska jag också kika in. Skrattande

Är köttätare nu (låter lite hemskt), men har lust att bli vegeterian nu, och kanske Vegan när jag är vuxen. Glad

Men har lust att dricka havremjölk och sånt där mjölkfritt smör. =)

[TrevorS]
0

#2. Det är inte jag som skrivit just den artikeln, men att bara spara är okey, så länge du inte kopierar av texten direkt och klistrar in någon annanstans. Skrattande

Det står lite om ersättningsprodukter också, där står det lite mer om vad man kan ersätta produkter med. Värd en titt. Skrattande

Emaljoh4
0

#3 Vad menar du med "så länge du inte kopierar av texten direkt och klistrar in någonannanstans"? Förvånad Jag har kopierat in det i ett dokument, men det ska ju bara vara för att jag ska ha det snabbt tillgängligt om jag vill. Glad Du kanske menar att man inte får göra det på t.ex sin blogg, hemsida, forum osv?

Ska kolla in det också! Glad

Har varit på affären nu, och köpt havredrycken, hehe! =)

Tog den som var tillsatt med kalcium och vitaminer, skadar väl aldrig.  Den fanns inte förra gången jag kollade. Någon gång ska jag testa att göra egen havredryck.

[TrevorS]
0

#4. Utan gådkännande av texten får du till exempel inte kopiera av texten rent av och lägga in på en hemsida, annat forum eller blogg om du inte skrivit texten. Kopieringslagen. Men det är helt okey att du sparar ner den såklart.

Vissa som är berikade har de tillsatt animalisk d-vitamin men det är bara ICA Solhavre som fortfarande har detta i sig. Oatly är helt fri. Flört

Emaljoh4
0

#5 Nej, det är klart! Skrattande Så lat ska man inte vara, hehe! =)

WHAT! Vad knäppt!!! Förvånad Jag köpte Oatly iaf. Glad
Såg ingen Ica solhavre heller.. Men brukar aldrig kolla åt det hållet, för jag köper heller produkter med ett "märke" än typ Ica, osv Oskyldig

Men då ska jag lägga det på minnet, att inte köpa Ica solhavre!

Har funderat på det här med ost (äter inte ost sååå ofta, men ibland så.), vad är det med Löpen som man undviker? Är det något med hälsoaspekter eller är det djuraspekter?

Förlåt för mina konstiga frågor, men du är snäll som vill svara på mina frågor Skrattande Tack!

[TrevorS]
0

Löpe är en enzym som man utvinner från ko- och kalkvmagar. Magarna innehåller enzymet chymosin vilket gör att kaeinet (poteinet i mjölken) koagel (särar på sig och bildar ostmassa).

På marknaden ska alla sojaostar vara veganska och gjorda på vegetabilisk löpe. Men tyvärr kan import innehålla animalisk löpe.

Emaljoh4
0

#7 Okej! Glad får väl kika på vad de har för utbud i affären.

Fridaosx
0

Om du känner för det tycker jag du definitivt ska ta steget till vegetarian/vegan! :D

jag dricker inte själv havremjölk utan oftast sojamjölk med kalcium tillskott. men jag vet inte hur det är med kalcium egentligen för tillexempel brukar man säga att man kan få Rakit om man äter för lite kalcium, men rakit orsakas egentligen av D-vitaminbrist, (D-vitamin behövs dock för att man ska kunna ta upp kalcium)

ja rekomenderar oatlys havregrädde! den e riktigt god speciellt i matlagning :D

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Gemm]
0

Att du tror att du riskerar att få brist på kalcium om du inte dricker komjölk är en myt, resultatet av marknadsföring.

Att vi som djurart skulle behöva dricka en annan djurarts bebisars mat för att inte få näringsbrist vore som att spotta evolutionen i ansiktet. Evolutionen gör inte så. Människan dricker mjölk när den är bebis och efter det behövs ingen mer mjölk, punkt slut :P

Kort och gott (det finns en krånglig förklaring men jag orkar inte och jag tror du uppskattar en kortare version): ju mer mjölk du dricker och ju mer kött du äter (animaliskt protein påverkar blodet negativt), desto mer kalcium förlorar du när din kropp drar fosfat ur ditt skelett för att balansera blodet, kalciumet används nämligen inte efter att det tagits ur tillsammans med fosfatet utan det kissar du bort (går liksom inte att stoppa in det igen) som med alla överflödiga vitaminer och mineraler.

Så, sluta med komjölk om du vill, med gott samvete. Du kommer inte att få kalciumbrist och du behöver inte ta tillskott.

Fridaosx
0

bra att veta! ja att komjölk inte ger så mycket "bra" kalcium som man trott har jag vetat, och det är ju bara logiskt att man inte ska dricka det som vuxen! det är ju mest i västvärlden som man dricker mjölk så.

och tänk bara på alla hormoner man får i sig av mjölk :S usch

Emaljoh4
0

BRAAA!! Skrattande

Har inte ätit kött på … ja, sen torsdags! Glad

Inte druckit ko-mjölk heller.

Fridaosx
0

bravo :D

Anterrabae
0

#10 Jag känner att jag måste protestera lite. Men bara lite Flört

Komjölk har inte alls den effekten på alla, om man har blodgrupp B eller AB så tål man komjölk och kommer inte att få den effekten på kroppen och skelettet. Eftersom blodgrupp B och AB har en antigen (det som gör en blodgruppsspecifik) som är samma som i komjölk ser dessa personer komjölk som kroppseget. Hälsofrämjande. Till viss del även kött. (har man däremot blodgrupp A eller 0 så bör man undivika mjölkprodukter)

Jag vill inte på något sätt uppmana till kött- och mjölkkonsumtion genom att skriva detta, är själv Vegan och tillhör gruppen människor som blir riktigt sjuk på mjölk och kött… men jag kände däremot att jag ville påpeka att vi alla är olika, och får därför inte samma typ av reaktioner. Immunförsvaret vi har är fantastiskt!

Politiken bakom industrin är förkastlig. Och för övrigt är jag verkligen emot sönderslagen och avdödad mat (homogeniserad och pastöriserad)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0

För övrigt kan jag väl säga att jag använder havregrädden IMat från oatly dagligen. Dottern dricker havremjölk och soyamjölk.

Jag gör oftast själv, men köper ibland.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

#12. Jag tycker det är bra att du följer ditt hjärta och tar egna initiativ, du finner massor av recept här och även tips och idéer samt fakta om mycket. Vill du läsa alla artiklarna finns det uppe i menyraden till vänster "Artiklar", så kommer alla artiklarna upp.Skrattande

Emaljoh4
0

#16 Man ska följa sitt hjärta tycker jag ! Glad Speciellt när det gäller sånt här, för man har faktiskt en egen vilja och man kan bestämma själv vad man vill och inte vill äta.