Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 5329 ggr
[TrevorS]
0

Idag har jag... 5

Den gamla tråden började bli lång. För att se tidigare tråden, Idag har jag… 4.

DENNA TRÅD BÖRJAR BLI FÖR LÅNG, NY TRÅD HÄR, IDAG HAR JAG…6

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blogg har fått en liten uppdatering, loggan och logotexten är helt ny. Titta in så får ni se. Skrattande

Kommer snart ha röstning på ny Avatar på sidan som kommer pågå till jul.

DesK
0

Kul får kolla det senare. Nu ska jag baka Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Härligt med bakning. Tänkte också baka, ska göra en surdeg sedan har jag tänkt. Skrattande

[TrevorS]
0

Gjorde hemmagjord tofu. Testade på att griljera och grilla den i ugnen  på 200°C i 45 minuter. Kunde varit inne i 15 minuter till utan att skada. Blev precis som kyckling nästan.

Dock påpeka att det är stor skillnad att ha i salt i blötläggningsvattnet innan man gör mjölk på dem!

[TrevorS]
0

Så här såg den ut innan jag la den i marinad. Skrattande

[pharfignewton]
0

Idag har jag städat och pysslat hemma, gjort chokladbollar, gammal hederlig linsgryta och småkakor. Nu ska jag bara sätta en deg på jäsning sedan är det dags att nanna.

[pharfignewton]
0

Mera kaka! Receptet är från veganvrak, vanlig "smör"deg smaksatt med lime.

http://veganvrak.blogspot.com/2009/02/hallongrottor-i-stallet-for.html

kelfwing
0

Vilat ut ordentligt efter att ha firat min morfars 80-årsdag igår.  Sedan åkt tåg och fått väldigt mycket jobb gjort.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

#6+7. Ser foda ut, "smör"kakor är riktigt goda att göra. Ska försöka få fram något glutenfritt recept på dem någon gång snart. Har några idéer på hur det ska fungera.Glad

#8. Hur gick det på kalaset? Åker du mycket tåg eller är det bara inom jobbet? Glad

kelfwing
0

Firandet gick kanon.  Festen började klockan 18.00 och slutade klockan 00.30 och då var nog medelålderna 70+

Har åkt mycket tåg sista tiden, då jag har börjat jobba i Malmö men har en lägenthet i Enköping som jag ska hyra ut andra hand.  Denna helg blir sista grejsandet med det då hyresgästen flyttar in 28 november.

I jobbet åker jag inget tåg alls.  Jag passade bara på att jobba då.

Anterrabae
0

Hur mycket kan man missa på en helg igentligen? Flört Här har visst hänt massor.

Desk; Jag är spänd på kikärtsinspirationen.. Jag blir ju alltid så nyfiken.

Jo vi hade som sagt gäster i helgen, och sova-över för dotterns bästis! Två treåringar som just upptäckt hur kul det är att sova över! Skrattande. Annars bjöd jag på trerätters i lördags. Mycket trevligt.

Idag kom min efterlängtade juicer! Ojoj, säger jag bara. Jag älskar den redan! Man märker skillnad på kvalitet! Dessutom ska det visst gå att föra mjölk i den också. Om jag lyckas med det, kommer jag ha en soyquick till övers och försälning… Återkommer om det blir aktuellt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
0

Idag har jag setat i telefon sedan jag klev upp i princip, telefonköer och knappval. Börjar få huvudvärk…

Anterrabae
0

Sånt är drygt, även om det är nödvändigt.

Jag har ägnat de två senaste dagarna åt att sova, sova bort sjuka och migrän. Det verkar som det lyckas. har sovit 16 timmar gårdagsdygnet och 14 timmar detta, fördelat på jämna perioder.. Tungan ute Nu börjar jag känna i kroppen att jag kommer i kapp mig, och kan äta lite igen.

Har faktiskt hunnit en sväng till apoteket och fixat dotterns pass i eftermiddags, var tvungen att sova några timmar på det.. Någon som tror jag känner mig frisk? Tungan uteFlört

//Ida

[TrevorS]
2

Vär grymma! Bra aktivetsindex, bästa vi haft på länge nu! Skrattande

#12.  Ja vem orkar att sitta i telefonkö! Minns när jag ringde till ComHem för många år sedan och de hade väntmusik "Killing me softly with this song…" börjar nästan slita mitt hår varje gång jag hör den låten någonstans, 2 timmars väntetid! Förstår varför du får huvudvärk!

#13. Migrän är inte heller kul. Hehe, visst känner man sig frisk. *hostar*, du får sova ut och krya på dig! Skrattande

Anterrabae
0

Japp, nu känner jag att det har vänt i alla fall! Skrattande

Grymmaste aktivitetsindexet, det var inte länge sen vi var under 1ooo och nu är vi över 1500!

Bra jobbat allihopa! Kyss

//Ida

[TrevorS]
0

Riktigt imponerad faktiskt. Duktigt jobbat alla som hjälper till att skriva här. Skrattande

DesK
0

Det är ju jättekul att index är så högt! Skrattande

Idag har jag fått ett paket från snälla Emo Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Nej men va kul! nu har du sysselsättning ett tag frammåt. Flört

Anterrabae
0

Åh vad roligt!

Pärla är så kul, funderar på att skaffa mig en uppsättning jag med. Men osäker på om jag klarar av det..

//Ida

[TrevorS]
0

Jag hade gärna gjort foto till pärlog är riktigt fint.

[TrevorS]
1

Gjorde en glutenfri pastagratäng med sojafärsås och hemmagjord ost på.

Anterrabae
0

Den ser jättegod ut!

Här blev det kålpudding, gräddsås, potatismos och blandad sallad. Glömde ta kort.

För övrigt har jag bara segat runt idag, tvättat lite och haft allmänt lång startsträcka för allt. Hemma med förkyld dotter, igen! (första terminen på dagis)

har även planerat lite mat och present inför en väns bröllop på lördag.

//Ida

[TrevorS]
2

Bakade glutenfritt potatisbröd idag igen! Den igår försvann rätt fort så kröp det ett djur över den så jag kastade. Usch va äcklad man kan bli av att se ett litet kryp krypa över maten. Men här är den nya, fick låna eng form så den ser bättre ut!

[TrevorS]
0

På tal om glutenfria mjöler, hittade den här roliga sidan!

Gluten Gree Flour

Tror jag kommit på en liten hemlighet angående glutenfri bakning. Oskyldig

Saga85
1

Man blir ju så sjukt inspirerad av att gå in här och se på all underbar mat!

Sitter och njuter av att ha haft en underbar vecka. Försäkringskassa som tyckte jag skulle få ytterligare aktivitetsersättning i 2 år, inte bara ett, essän som blev klar, jag har min stationära dator igen (bildskärmen hade pajat, fick lånat en av min bror), handpenningen från förra hyresvärden, systern som hittat mina cykelnycklar (som varit borta i ett år) och så har vi bestämt att vi bara ska köpa julklappar till två i familjen (eller det blir ju 4 stycken, eftersom mamma och pappa alltid får något från oss barn, + de två syskonbarnen). Annars hade det varit 13 klappar, känns både stressigt och kostsamt.

Har även haft en fin helg, med film och besök av bl.a. tjockisen (hon är väldigt mycket på tjocken - bara några veckor kvar Oskyldig) , och lite skräck idag med en fd granne.

Ett fint avslut på en fin vecka. Sitter och väntar på att sambon ska komma hem från sin dejt. Eller vad det nu är.

[TrevorS]
0

Låter som en stressig tid både fram och bakåt, men va skönt när allt är över! Skrattande

DesK
0

Idag har jag bara varit ute med voffarna och käkat frukost ännu

Igår kväll kom det äntligen lite snö, så nu är Todd lycklig Glad

/Désirée

[pharfignewton]
0

#27 Åh! Så fin. Den här bilden gjorde mig glad.

Slösurfar fast jag har bråttom och håller på att  komma  försent.Skäms

DesK
1

#28 Kul att du gillar den, det är vår gamla Samojed som är 13 år nu, men fortfarande pigg och glad Glad

/Désirée

[TrevorS]
1

Snö hos er och bara storm här, idag är det lugnt och faktiskt torrt ute! Hoppas snön kommer, men inte som förra året när man inte kunde ta sig till någon affär.Skrattande

Idag ska jag införskaffa mig en brödform! Behöver en stadig, så trött på den i silikon som åker ut på sidorna och ger ful form på brödet! Skrattande

[TrevorS]
2

Nu är det dags för höst och vinterbakning! Skrattande

Så jag slipper få ont i ryggen när jag river potatis så införskaffade jag mig snurrande rivgärn vad man nu kallar dem för. Köpte även en bakform! Den är efterlängtad!

DesK
1

Härligt! Skrattande Alltid roligt med lite nytt i köket Glad Rivjärnet kallas ofta för månlandare Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Ja månlandaren eller uforivgärnet. Oskyldig Det är samma modell som orginalet, den som var orange eller gul. Lite nostalgi över den! Skrattande 199 kr här i staden, har bara sett den på ett ställe här, okey pris. Hittade i göteborg för 599 kr för cirka 4 år sedan på lagerhouse (tror jag de hette), och det var den inte värd!

[TrevorS]
3
Anterrabae
1

Snygga pepparkakor!

Åh, snö.. lycklig vovve!

Här är det mörkt och ganska varmt. Och idag på eftermiddagen-kvällen. Ganska precis när jag skulle börja med middagen, slocknade huset. jag trodde att det var strömavbrott! men så upptäckte jag att grannarna hade ström! Med misstanke om att jordfelsbrytaren slagit ifrån gick jag ner till källaren, men hittade inte något fel, förutom att hela huset var svart.

När svärfar kom förbi och kollade, så fick han igång elen igen! Det var visst jordfelsbrytaren i alla fall. Undrar vad som gjorde att den utlöste. Och varför det inte syntes på elpanerlen vet jag inte. Men middag blev det i alla fall, fast David jobbar till 22 och det såg MÖRKT ut ett tag Flört

imorrn ska jag till frissan, det ska bli skönt. Ett halvår sen sist Tungan ute

//Ida

DesK
2

Ida det där har jag också råkat ut för! Inte kul, men bra att det löste sig Glad Hatar att gå till frissan, så det undviker jag helst, är fruktansvärt håröm, tack och lov har jag min privata frissa hemma här - äldsta dottern Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

#35. Märkligt det där med jordfelsbrytaren, varit med om liknande en gång, visade sig att ett rör hade spruckit och läkt ut på kablarna. Härligt att gå till frisören, så får man oftast en ny frisyr också. Skrattande

#36. Duktig dotter du har, många har naturlig talang för just frisyrer.

Anterrabae
0

Ja konstigt är det, något måste gjort ett överslag.Det verkar dock inte vara varmvattneberedaren som jag trodde. Den håller på och ge upp. Lägger av emellanåt och så får man gå ner och starta om den. Så fuknar den ett tag till.

Jag tänkte att det var något sånt som slagit ut systemet, men då borde jag vara utan varmvatten nu, om den gått sönder och tagit elen med sig. Jag ska skicka ner maken i källaren när han kommer hem. Så får han kolla, som vet hur det ska se ut.

Jag älskar att gå till frissan, och hon jag har är suveränt duktig. Kom typ femma eller något på vm för unga frisörer. Förutom klippning ingår hårbottenmassage Skrattande Det är grejer det.

Désirée, har du tästat äggschampo? Det gör håret outsägligt mjukt och lätthanterligt, inte besvärligt alls att reda ut. Håret reder nästan ut sig själv!

//Ida

[mymmeli]
2

Jag klipper alltid håret på min familj och de har inte klagat ännu;). Klipper mig själv också och får lite hjälp med putsning längst bak det sista. Det sparar massor med pengar, men jag borde ta mig råd att gå till frissan snart.

Igår gjorde jag två stora beställningar från Goodstore och Veganlife. Första gången jag testar och det var helt fantastiskt med det utbudet. Fick hålla i mig så jag inte förköpte mig;).

Anterrabae
0

Jag klippte också min familj, förr när jag hade ögon till det.. Nu vågar varken jag eller dom Flört

//Ida

Anterrabae
0

Imorrn ska vi på bröllop, en av mina närmare vänner. Skrattande Det ska bli jätteroligt!!

//Ida

[TrevorS]
0

#39. Visst sparar man pengar på att klippa sig själv, har jag gjort i många år, kostar en hel del att gå till frissan. Härligt, får man fråga vad ni köpte för kul? Skrattande

#40+41. Härligt med brölopp, kul när vänner gifter sig. Skrattande Hur blir det med maten på brölloppet?

Anterrabae
0

Jag har pratat med kocken och han fixar anpassat käk. Jag tror det mesta kommer att vara glutenfritt (bruden är allergisk) Jag får veganskt, och alla laktosintoleranta får samma som vi, mjölkfritt. Skrattande

De andra ska få räkcoctail, panerad fisk, potatis och gräddsås. och pannacotta.

Jag fåpr samma sallad fast utan räkor med oliver och kronärtsskocka
grillad eller panerad (vegansk glutenfri) zucchini eller pumpa, potatis och mjölkfri sås. Kokospannacotta, med agar-agar!

//Ida

[TrevorS]
1

Kronärtsskocka älskar jag! Skojar inte, dock påpeka att jag älskar att äta upp själva köttet på bladen doppa dem i smällt margarin, sedan tar jag ut kärnan och hackar i bitar, steker i rikligt med fett. *dreglar*

Vi hade en som man la i blöt i några timmar, tog upp och så blommade den. Var väldigt vackert på jobbet. Annars älskar jag kronärtsskocka! Skulle kunna leva på det och fyllda oliver!

Tro mig, åt upp 1 kg gröna oliver en gång, blev lite paff när alla helt plötsligt var slut. Oskyldig

Kokospannacotta låter gott! Ta kort på maten och be om recept om du kan, vore kul med dem!

Jag gjorde chokladmouse, 200 g choklad som jag hackade, hällde i 1 burk med sojagrädde (går med havregrädde också) och vispade tills chokladen smällt sig och det precis börjar att koka, ta av från plattan, hällde upp i glas som jag värmt med varmt kranvatten för att de inte ska spricka, lät de svalna och in i kylen, efter 2 timmar har man en underbar chokladmouse, går även att använda på tårtor.

[VirreVojj]
0

Idag fyller jag år och fick ett fint paket skickat till mig av flickvännen innehållandes bland annat goody stuff colanappar, plamils vita choklad och boken Eating Animals av Jonathan Safran Foer som stått på min läslista jättelänge! :D

DesK
0

VirreVojj GRATTIS på föelsedagen! Skrattande

/Désirée

kelfwing
0

GRATTIS!

[TrevorS]
0

#45. Grattis på födelsedagen! Skrattande Kul med vit choklad och böcker, älskar också att läsa böcker. Flört

[snall]
0

GRATTOS VirreVojj! Fräsigt nick, vad betyder det? Skrattande

[TrevorS]
1

Bakade ett vetefritt surdegsbröd. Skrattande

DesK
0

#50 Det ser fin ut! Glad

Idag har jag bakat skrädmjölsdrömmar och yngsta dottern bakade saffransbullar och sen gjorde vi pepparkaksdeg tillsammans som vi ska baka ut imorrn och till middag gjorde vi ravioli Glad

/Désirée

[TrevorS]
1

#51. Oj va gott det låter. Ravioli som är så gott, man ska kunna baka med finax mjölmix samt göra wienerbröd, vårullsdeg och pasta, ska testa det någon gång snart. Skrattande

[VirreVojj]
1

Tack snall, och tack Trevor för tårtan Flört

Var inte ute efter att fiska gratulationer utan bara för att skryta om vilken grym flickvän man har Flört

[TrevorS]
0

#53. Det har du också, inte alla som har en sådan bra partner. Skrattande

[mymmeli]
0

Vi köpte smältbar ost, som dessvärre hade utgången datum, tempeh och mashmallows. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med osten. Resten ska sparas till jul. Vi köpte också choklad, flera sorter och mandelmjölk. Nästa beställning kommer mest att innehålla gluten- och sojaprodukter.

DesK
0

#55 Många produkter håller betydligt längre än till bäst-före-datum. Bäst-före-datum heter det därför att produkterna ofta håller längre, det heter alltså inte sista förbrukningsdag. Du får lukta och smaka dig fram Glad

/Désirée

[mymmeli]
0

Jo, jag ska göra det, men det är konstigt med ett företag som skickar över produkter som gått ut. Vet inte om jag vågar köpa ifrån dem igen. Jag har ringt till dem, men fick bara en telefonsvarare. Får hoppas att de ringer tillbaka.

[VirreVojj]
0

Om det var goodstore du ringde så kan det ha varit att det bara var mycket folk i butiken liksom.

Jag tror att varken de som jobbar på goodstore eller veganlife skulle göra sådär med flit, så hör av dig till de så borde du få kompensation.

kelfwing
1

har gjort mushrom Sugo eller snarare kantarell sugo, idag.

Det blev gott.  Men tänk på att använda ett riktigt gott vin (jag använde någon rödvinsimitaitonf rån mataffären och det blev en aning för surt). om ni tänker göra den. Även med matlagningsvin från mataffären så är rätten värd tiden.

[TrevorS]
2

Bakat en vetefri surdegspizza. Riktigt god!Skrattande

[TrevorS]
0

Den är inte bränd är tomatsåsen, bildkvaliten är inte så bra på kameran!

[mymmeli]
0

Fick tag på veganlife idag och de lovade att skicka en ny ost. Bra service. Det var ju första gången jag handlade från dem så jag visste inte hur de hanterade sånt. Får hoppas att det inte blir fler felleveranser i fortsättningen bara.

[TrevorS]
0

Goodstore och veganlife är riktigt bra.

Just det där med utgågna produkter har vi varit med om när jag jobbade i djurbutik fick vi in nya varor och ställde upp på hyllan, var en kund som kom tillbaka och den hade gått ut flera veckor innan. Kollade på varorna och såg att resten av dem också hade gått ut, så vi fick skicka tillbaka dem till de som hade dem tidigare. Men vi hade så mycket produkter och varor att det blir svårt, men man går ju igenom sortimentet varje månad och då brukar man ha lite koll. Skrattande

[mymmeli]
0

Kan ju ha varit ett enstaka problem. Annars får jag vara medveten om problemet om jag räknar med att ha en produkt vid ett särskilt tillfälle. Så här långt är jag mycket nöjd med båda affärerna.

Anterrabae
0

Ja, kronärtskocka är underbart. Jag äter det allt för sällan.

Bröllopet var jättefint, maten tuppen, och jag tog fram kameran och la den brevid mig på bordet för att fota.. men glömde givetvis. Tungan ute

Lagon till i lördags blev maken sjuk, tog sig fram med värkisar och igår och idag ligger febern stadigt över 38. Dottern var på bättringsvägen men hostar fortfarande hiskeligt.Själv kände de första ont-i-halsen-tecknen, känner mig hängig på förmiddagen men är piggar på mig på em. Vilken vecka att vänta va?

Annars har jag tagit fram och matat surdegen, och ska baka vörtbröd.

//Ida

[TrevorS]
0

#64. De har bra utbud så jag tycker de är helt okey. Skrattande

#65. Jag blev sugen på det, men när jag var inne i affären kröp det en massor av larver! Usch, de har så ofräsht bland grönsakerna, förra veckan hittade jag massor av bruna sniglar bland potatisarna! Men jag föredrar att handla på Lidl, ICA eller Hemköp här i staden i alla fall, känns bättre!

Ska köpa kronärtskoka någon gång snar! Har inte ätit det på 2-3 år nu.

Det är ju sjuktider just nu så det är väl inget som är så oväntat, men så tråkigt när de blir sjuka.

Va gott, du får lägga ut bild och recept på vörtbrödet, eller bakar du efter mitt recept? Skrattande

Anterrabae
0

Jag bakar efter ett jag har har i skallen! eller jag hittade det på nätet förra vintern, och det var gott. Bild och recept kommer Glad

Jo visst är det förkylningstider, men det känns som vi inte blivit bra emellan. jag skyller på första terminen på dagis.

//Ida

[TrevorS]
0

Är det glutenfritt föresten? Jag har blivit lite frälst av Finax produkter. Oskyldig

kelfwing
1

Idag gick jag upp halv fem och var på jobbet från klockan sex till halv fem (möten från klockan tre och framåt) och hann ändå inte med allt jag tänkte/borde gjort.

Åt rester från kantarell sugo. (den va ännu godare idag) tillsammans med delikatesspotatis. mycket gott.

tittat på julkalenderna , tycker den är riktigt bra i år.

sitter och skriver inlägg och kommentare på Vegan respektive vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
0

Vad är det för julkalender i år?

kelfwing
0

Tjuvarnas jul heter den.

Här kolla själv om du håller med mig eller inte:

http://svtplay.se/t/169547/julkalendern_tjuvarnas_jul

Jag tycker den är riktigt bra, men det är nog dels för att det är bra skådisar…

[TrevorS]
0

Spännande, lite mer verklig på något vis. Skrattande

Anterrabae
0

#68 Ja, den är glutenfri. Jag bakar alltid glutenfritt om inget annat anges Flört

Ikväll har jag nog käkat den godaste kvällmaten/snackset på länge, Friterade grönsaker dippade i soya-citronsås. Helt vanvettigt gott!

//Ida

[TrevorS]
0

Hur lyckas du med soyacitronsås?f

Anterrabae
0

Lika delar pressad citron och glutenfri soya. Sjukt gott!

//Ida

[TrevorS]
0

Jaha, trodde du använde sojagrädde. Skrattande

Anterrabae
1

nä inte idag.. Älslar just den där salt-sura såsen, att dippa i. FlörtDen är helt oslagbar

//Ida

[TrevorS]
0

DENNA TRÅD BÖRJAR BLI FÖR LÅNG, NY TRÅD HÄR, IDAG HAR JAG…6

Inlägget är låst för nya kommentarer