Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 997 ggr
[moratjejen]
2018-11-24 12:44

tofu i ugn?

Körde på ett recept jag hittade på nätet för flera år sedan men insåg nu att det inte verkar finnas kvar. Det var veganskt. Man hade tofu i ugnen med balsamvinäger och olja samt lite fler ingredienser. Man skulle ösa över vätskan då och då. Den var så god till jul. Någon som vet vilket recept jag tänker på eller har det?

Annons:
Pyttelite
2018-11-24 12:54
#1

Inte riktigt det du söker men kanske får du inspiration av länken. 

https://www.styrkelabbet.se/tofu-recept/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[moratjejen]
2018-11-24 13:20
#2

Kul med fler recept. Men inte riktigt vad jag letade efter.

Denna skulle typ bada i en marinad samtidigt som den är i ugnen och man skulle ösa över. Men kan inte minnas ingredienserna till marianden bara. Den var så god och passade så bra till julbordet. Har lite kräsna personer till jul och få gillar tofu men den gick faktiskt hem. Egentligen skulle den bara gräddas i ugnen en gång, men tog ut och svalnade och tog på lite senap och potatismjöl och det blev så gott. (sistnämnda är inte i receptet)

[moratjejen]
2018-11-24 13:27
#3

Åh, hittade bilden och blev länkad hit. Men var inte här jag såg receptet var på någon veganblogg https://vegan.ifokus.se/discussions/503fc288d3b4fd739200a0cd-dagens-mat-2 inlägg 41. Brunkål är inte min favorit men tofun var så god. Då kanske receptet finns här?

Hittade ett till spännande recept, https://vegan.ifokus.se/discussions/4d714589b9cb46222105acdb-dagens-mat-1?discussions-1 inlägg 20, ser riktigt gott ut.

Pyttelite
2018-11-24 13:34
#4

Ett tips är att arbeta efter smakminnet i kombination med ngt annat "basrecept".  

Basreceptet använder du för att får prortioner på vätska olja och kryddor i förhållande till mängden tofu samt ugnstemperatur och tid.

Välj den typen av vinäger du gillar eller den smak du efterfrågar - marinera en stund och lägg in allt i ugnen - ös några gånger precis som du minns.

Provlaga för att se om något behöver justeras smakmässig - sen har du skapat en egen variant. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[moratjejen]
2018-11-24 13:52
#5

Jo det brukar jag göra, men just nu minns jag inte fler av ingredienserna och jag tyckte just den var så god. Kommer bara ihåg balsamvinäger, olja och soja i receptet, men det var betydligt fler ingredienser än så. Det var flera kryddor och det var just den kombinationen som var så god.

Annars brukar jag laga genom att provsmaka när jag lagar, gör jag alltid, men vissa saker är svåra att komma undan som när man bakar.  Tack för alla tips, i värsta fall får jag provsmaka men har lagat den i 4 år så blir lite konstigt att bara inte göra den i år, ska gå igenom mina recept en gång till om jag kanske hittar den.

Pyttelite
2018-11-24 14:17
#6

#5 Förstår din irritation! Det är jobbigt när man inte hittar recept man gillar.

Fick i alla fall inspiration att ta med tofu i receptet när jag ugnsrostar grönsaker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[moratjejen]
2018-11-24 14:51
#7

Ja det är gott, brukar vi göra också. Älskar tofu här hemma, den ska vara välstekt dock för den blir annars lite fiskig eller svampig i konsistensen och det är lite obehagligt. Men ack så gott med välgrillad tofu. 👍

[moratjejen]
2018-11-26 08:41
#8

Inte konstigt jag inte hittade receptet hade sparat ner sidan på datorn och inte skrivit ut. Här är det. Kommer från en sidan som heter Vegetarian och galna upptåg, 2012 är inlägget ifrån. Matlagningsvin var det i inte vinäger, så fel jag minns: Ingredienser: 450-500 g tofu ½ dl rött, vitt eller matlagningsvin ½ dl vatten 1 grönsaksbuljongtärning ½ tsk socker 1 lagerblad 1 msk olja (olivolja eller rapsolja) Gör så här: Värm ugnen till 175°C. Skölj tofun i kallt vatten och vira in den i hushållspapper och låt pappret suga åt sig fukten i 10 minuter. Blanda ihop vin, vatten, grönsaksbuljong, socker, lagerblad i en kastrull, koka upp och låt sjuda i 1-3 minuter under lock. Olja in en ugnsform, lägg i tofun och häll skyn över. Grädda i 90 minuter och ös över skyn med jämna mellanrum under första timmen. Låt stå i 10-20 minuter innan servering.

Upp till toppen
Annons: