Fina blommor och ärter! 
Igår körde jag tur och retur Gävle och idag körde dottern till Rättvik - Leksand - Borlänge och hem 
/Désirée
Tackar, får se hur mycket ärtor det blir, redan säkerligen ätit upp 500 g ärtor idag, tänkte plocka in och frysa ner, men de var så goda så de kom inte längre än till yttredörren. 
Oj, det var en runda. Vad gjorde ni där nere? 
Det är inte så långt från Falun
cirka 10 mil till Gävle och cirka 4 mil till Rättvik
Vi övningskörde 
/Désirée
Fast det tar ju 1 timme att åka ena hållet ju.
Aha, övningskörning, ja det är spännande.
Tror ärtorna är "Åkerärtan" funderade på, om man plockar de när de inte är utvecklade kan man inte äta skidan också, de påminner om sockerärtor, de större kan man äta skalet på dem också eller måste man ta ur kärnorna?
Japp det är ju sant! 
Testa, om de smakar bra och inte ger några trista biverkningar så kan du äta dem 
/Désirée
Läste lite om dem precis, och ska gå att äta som de är. 
Har fått rosbusken infekterad med massor av löss, då menar jag massor av löss, har inte sett så många löss i hela mitt liv, sprayade med lite grönsåpa och hoppas på att de ger sig av.
Idag har jag roat mig med att göra mungbönsbiffar, på fri hand dessutom. Helt klart nöjd med resultatet. 
Mungbönor, lite ris (mest för att binda ihop lite, blev osäker på om dom skulle hålla ihop annars), salt och peppar.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Ser goda ut Vargafrost, du får gärna posta receptet i ny tråd! Jag älskar mungbönsbiffar, men mitt gamla recept fall bort när jag bytte bloggplats, så mottager nya 
Idag blev det seitanrulader. Blev dock lite förvirrad, de poffade upp sig och blev enorma när jag stekte och vände på dem första gången. Men de gick ner efter de stektes ett tag, penslade på lite äpplemos, rullade ihop och ner med tandsticka och blandade ihop en sås på havregrädde, grönsaksbuljong, sojasås och lite grillkrydda.
#21 Det där låter ju ruskigt gott!
Idag har jag, än så länge, tränat hundarna och varit och handlat. Blev mest kryddor och bönor insåg jag, men då finns det så jag klarar mig ett tag. På Ica-butiken här hemma har dom riktigt dåligt urval när det gäller sådana grejer, så jag passar på när jag kommer iväg till Willys en bit bort. Insåg att dom inte hade någon tofu alls idag, så det blir väl till att göra det någon dag också.
Apropå tofu så köpte jag även vetemjöl special, nu ska jag snart ta mig i kragen och testa seitan! 
Vänliga hälsningar
Tackar, gott var det, hade lite svårt att äta då det påminde lite väl mycket om kött, men vet ju att det inte är det, kom på att om man blandar i lite polentagryn så blir det mer härligare konsistens på dem. Ska försöka få ihop receptet och posta på min blogg sedan.
Ser gott ut också! 
Idag har jag bara hunnit äta frukost ännu. Avocado kryddad med hemgjort örtsalt, paprika, gurka, rättika, linsgroddar, persika och jordgubbar + te på marockansk mynta och ett glas rejuvelac. 
/Désirée
Idag har jag gjort seitan för första gången. Har precis plockat ut den ur ugnen, tänkte låta den svalna för att sedan skära upp i behändiga storlekar och frysa in till senare användning. Ska ju på semester i norrland om ett tag, och det dom har på Ica-butiken där är quorn, vilket jag inte "tål" oavsett, så jag förbereder med en massa grejer här hemma. 
Vänliga hälsningar
#25. Hur har det gått och hur gillade du seitan?
#26. Va spännande, ser fint ut, vad är det som det står "2" på? Smag på Danmark låter spännande, mest kakor eller även maträtter också? 
#27 Burken med tvåan på är bornholmsk lakrits, Smag på Danmark är en kokbok med allehanda recept och ett antal trevliga korta berättelser 
/Désirée
Vilka fina presenter! På tal om seitan, jag har försökt hitta igen artikeln omgruppering man gör. Hjälp? Vill gärna testa, men vill känna att jag vet hur man gör innan.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Idag har jag varit hos två olika sorters läkare och börjat planera min och två av mina syskons gemensamma födelsedagsfirande. Kom på att jag inte köpt något till bror (som fyllde år i måndags) eller syster (som fyller år imorgon). Har inte ens tänkt på min egen födelsedag, orka bry sig.
_No way! Yes way!
Grattis på födelsedagen på er alla Saga. 
#27 Jag tror att jag "misslyckades" med den i ugn. Fullt ätlig, men inte helt genom"gräddad" enligt mig. Körde en kokvariant uppe i norrland, den var helt klart bättre! Och jättegod för övrigt. 
Idag har jag följt med min bror till Barkarby för att handla. Valpen fick följa med för att få lite miljöträning också, nu ligger hon totaldäckad vid mina fötter. 
Vänliga hälsningar
Tack Trevor, men än har jag inte fyllt 
Idag har jag jobbat och inhandlat present till syster (tre nagellack - vitt, orange och blått). Till bror vet jag inte riktigt. Kanske är lite tråkig och köper kaffebönor. Eller så tittar jag in i den asiatiska affären igen och köper lite kul mat. Han älskar att laga mat, så det skulle väl passa sig. Eller någon slags chili- eller liknande planta.
_No way! Yes way!
Idag har jag lagt in citroner i salt.
Enligt ett recept av Camilla Plum, där hon saltinlägger citroner enligt Marokansk sed, eller i alla fall nordafrikansk. Det verkar så sjukt gott!
//Ida
Spännande inläggning, Ida!
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Oj, det ser intressant ut 
Idag har jag haft finbesök från frugan som är nyhemkommen från grekland. Fick en påse med dragon och ett paket jag inte får öppna förrens min födelsedag.
Har även gjort tofucheesecake, den står och drar sig i kylen nu. *håller tummarna för att den blev lika god som den luktade.
_No way! Yes way!
#37 Du får slänga upp recept och så sedan om den blir bra! 
Idag har jag lyckats tajma varenda regnskur med hundarna, i övrigt har jag suttit framför datorn och värmt upp mig själv igen efter skurarna. Funderar på att avnjuta en kopp varm choklad till kvällen. Med sojamjölk, såklart. 
Vänliga hälsningar
Idag har vi haft huset fullt av två fyraåringar
Rakel och bästa kompisen Alina har röjt runt! Det hela har resulterat i en mycket trött vofsing.
//Ida
Idag har jag efter jobbet och efter försökt hjälpa mannen med csn-strul, pusslat ihop schemat med deltisjobb 1, universitetstudier på heltid i annan stad och deltidsjobb 2. Det tog bara hela kvällen. Nu har jag cirka 20 minuter kvar att koppla av kvar innan det är dags att krypa ner i sängen för att orka upp vid halv sex imorgon
Idag har jag varit och inhandlat presenter till bror (och en extra present till syster - hittade ett te som innehöll angelica - precis som min syster med rätt stavning och allt) och firat deras födelsedag i efterskott och min födelsedag i förskott. Efter att jag fastnade med bussen vid olivedalsgatan, började traska upp mot sahlgrenska och precis hann med bussen som stannat men började gå igen…det tog nästan 1½ timma att komma fram istället för ungefär 40 minuter…grinig Saga, men fick en massa fina presenter och lek med syskonbarnen så det blev en nöjd Saga. 
_No way! Yes way!
Idag har jag gjort absolut ingenting. Förutom att gå och kissa svidande stup i kvarten typ. Jäkla urinvägsinfektion
Ger det inte med sig tills imorgon får jag ta mig till vårdcentralen.
Jag borde ta och betala csn-räkning idag. Min plånbok kommer gapa tomt…tycker inte om att leva på existensminimum 
_No way! Yes way!
har du rejuvelac hemma? eller något annat med mjölksyrabakterier.
Apoteket håller på att lansera en ny serie med probiotika för bla urinvägsinfektioner. Probiotika tillsammans med mycket surt, typ tranbär och citron kan hjälpa. men det kanske du redan testat.
Jag hoppas i alla fall att du får bukt med det UVI är ett elände.
jag har inte heller gjort mycket idag. Behövde det.
Men lagat mat har jag, det blir indiskt till kvällsmat.
//Ida
#43 Har aldrig hört talas om det (förrens nu då jag sökte på det och hittade recept på det), men en massa tranbärsjuice har jag hinkat i mig. Brukar dämpa, men nu har det gått 4 dagar och det blir snarare värre än bättre.
_No way! Yes way!
Huga. Om det blir värre och värre kan det nog vara läge med doktorn.. Även om man drar sig för antibiotika. Men måste man så måste man..
Då fortsätter jag att tipsa om rejuvelacen
Eftersom den är så fullproppad med tarmbakterier, mat till dessa och enzymer, aminosyror och organiska syror och allt annat en tarm vill ha, så kan du återhämta magen efter medicinerna om du behöver. Den tar ju några dagar att göra. Men är väl värt det. Jag ÄLSKAR det, klarar mig numera inte utan. 
//Ida
Bra du skrev existensminimum, ska leta upp recepten, hittade dem när jag rotade på massor av mat under 10 kr per portion. 
(ursäkta om jag är lite fåordad, men haft fullt upp här hemma med att storstäda, går igenom allt från skåp till under badkaret jag inte gjort på över ett år, skäms lite, eller badkaret gör jag rent under 1 gång i veckan i för sig)
Har varit på vårdcentralen och fått medicin mot urinvägsinfektion och är tre "dagslöner" fattigare. 
Fördelen är dock att jag fick mitt frikort idag.
Sedan borde jag betala in mitt csn-lån idag. Hoppas på att mor ska sätta in lite pengar på mitt konto annars kommer jag ha typ 5 kr att leva på tills nästa "lön"…och måste hämta ut mer mediciner om ett par veckor…
Inte nog med att man lever på minus, jag betalar även dubbla hyror…
Ge mig peeeengaaar! Jag vill vinna på lotto eller något.
_No way! Yes way!
Ajdå, ja 5 kr kommer man inte långt på tyvärr. Lotto är aldrig bra, vann dock 200 kr men spelade för 100 kr, men dubblera är aldrig dåligt, brukar göra så någon gång per år att jag spelar, men sällan jag går i vinst.
Men skönt att du fått medicin, du kan inte ta det på avbetalning?
Vilket? Medicinen?
Jag köper nästan aldrig lotter, men får ibland i present. Fast väldigt sällan jag vunnit mer än 50 spänn 
Som tur är kommer det bli mycket bättre nästa månad - då blir det bara en hyra, inga läkarbesökkostnader, ingen csn-räkning, den stora födelsedagsvågen har lagt sig + att jag kommer få några hundralappar extra iom att jag fyller 27. Att bli äldre rockar fett
Jag kommer känna mig riiiiik!
Idag fick jag ett samtal från en person från en verksamhet som jag hörde av mig till i våras - ska dit nästa vecka och se om de vill att jag skriver ett reportage för nättidningen jag skriver för 
_No way! Yes way!
Fy, att ha ont om pengar är aldrig kul! Vi har också en helt absurd månad framför oss. Att allt kommer samtidigt!
Idag har jag varit hos dietisten, hon trodde att jag skulle ha mat med och testa vad jag tål.. Jag hade inte fått den infon. Det blev ett improviserat planeringsmöte i stället! Bättre lycka nästa gång! Sen har ögat pajat igen, akuttid till ögonmottagningen imorrn förmiddag. 
//Ida
#51. Ja tänkte på medicinen, vet att folk har tagit på avbetalning så de ligger på någon 100-lapp i månaden.
Men förstår att det blir en hel del, jobb är inte lätt att ha extra när man pluggar heller, men grodda och liknande tjänar man in en hel del på, gör jag i perioder.
#52. Ajdå, hoppas de kan fixa till det. Inte roligt med problem med ögonen. Jag fick mina kontaktlinser idag så jag är supernöjd att jag kan se, kan för första gången se stjärnorna, kan av någon anledning inte se dem i vanliga glasögon, inte ens månen, den bara smetas ut på grund av mitt konstiga brytningsfel.
#52 Men fy, ett sånt strul *massa cyberkramar åt dig*
#53 Aha, men så mycket betalar jag inte för mediciner att jag skulle köra på avbetalning (mina två senaste mediciner gick sammanlagt på 213,50 kr, för en månad), sedan tillkommer det aviseringsavgifter så det skulle gå på ett ut. Sen varken jobbar eller pluggar jag utan är sjukskriven (om jag skulle få för mig att försöka börja arbeta vid sidan av så dras försäkringspengarna in av förklarliga anledningar).
Men jag ser det lite såhär - jag har tak över huvudet, vänner att både prata ut och ha det jäkla kul med, en underbar familj som stöttar en på alla plan samt läkare och handledare som hjälper mig. Dessutom så har jag ett basförråd på olika böner, linser, mjöl, ris, havre samt ett rikt kryddskåp (kollektiv ftw).
Åh, fan. Så här positiv har jag inte känt mig på länge.
Hoppas det löser sig för er också - ögon, den felande länken 
_No way! Yes way!
213 kr för en månad blir ett frikort på sikt? När jag hade slagit ut kostnaden per månad förut så betalade jag runt 150 för en månad, alla mediciner inräknade. Och det var inkl alla avgifter.. Kanske kan vara värt att fråga om det? Nu sitter jag på ögonakuten, kammaren är upphävd, mitt glaukomimplantat (som gör att ögontrycket håller sig i chack) ligger i kläm. Det är inte bra. Nu är jag lasrad, har apont och inväntar kontroller och droppar i några timmar till.. Det är fredag :X
//Ida
Hu vad trist Ida! Skickar många styrkekramar till dig och ber för dig!
/Désirée
Tack!
//Ida
#55 Frikortet är för läkarbesök, mediciner har jag för mig dras automatiskt/läkarna ska ha koll på det? Får ta och kolla upp det på mitt nästa läkarbesök den 11.
Men fy, din stackare. Och jag som sitter här och klagar på urinvägsinfektion 
_No way! Yes way!
Frikortet för mediciner hålls reda på av Apoteket. Kostnaden för detta (1800) kan delas upp på hela året. Dvs 150 kr per månad. UVI kan vara nog så besvärligt, men ja detta är besvärligt. Den planerade operationen är akut tidigarelagd, men det fanns ingen tid före den 12e så jag hoppas att jag håller. Annars blir det akutoperation.
//Ida
Full dag idag. Först (grupp)möte med verksamheten jag ska skriva en artikel om, sedan direkt till jobbet. Efteråt skulle jag egentligen ta vägen om mitt förra boende för att hämta räkningar, men fastnade halvvägs pg spårfel (på de nylagda spåren
) och fick panik av massan som välde mot ersättningsbussarna så åkte in till stan igen. Satt och väntade där i ett par timmar på en vän, en snabbtur in på shock för att prova korsett, men de stängde så hann inte prova storleken mindre, sedan iväg på bio.
Jag är inte van att göra såhär mycket olika saker…numer iaf. Nu kommer jag nana sött utan någta piller…
God natt!
_No way! Yes way!
Jag tycker att det var bra jobbat att ta sig igenom en så hektisk dag! Själv har jag lite dödtid att slå ihjäl. Jag är snart pre-opad, och ska vid 10 rullas ner till operation. Idag gäller det ;)
//Ida
Hoppas allt gått bra Ida 
Ja, tycker jag också (onsdagar är mina heldagar - 9:15-15:30), och brukar bli rätt så seg i vanliga fall också. Men blir extra trött när det blir en massa olika intryck.
Idag har varit en något lugnare dag. Till vuxenpsykiatrin för veckomötet med sjuksköterska, sedan vidare mot Hjällbo (helt i onödan eftersom räkningen inte kommit), blev uppringd av bror som undrade om jag hade tid att ses, så han kom och plockade upp mig för en liten födelsedagsfika med mor. Gav mig en blomma och ett grattiskort med 500 kr i
Saken är den att jag redan fått presenter, bland annat 150 kr i presentkort av honom tillsammans med matprodukter. Han är så fin min bror, vet att jag har det knapert, och han var lite att "äsch, jag är inte pappaledig längre, så vi lever på två fulla inkomster".
En snabbfika hos mor, en tur till shock för att köpa korsett - den jag provade igår var för stor. Sedan provade jag en idag som var för liten, men den tredje var…alldeles, alldeles…lagom 
_No way! Yes way!
Snälla bröder är en fantastisk gåva! :D Det har gått bra idag, men varit jobbigt. Om jag förstått saken rätt så var den planerade operationstiden ca 1 timma. Jag sövdes vid 10, men kom inte till uppvaket förrän närmare 14. Har varit groggy och snurrig hela eftermiddagen och större delen av kvällen. Nu vid 19 åt jag för första gången. Det verkar som om näthinnan lossnat lite eller mycket för jag är ordinerad magläge, eller sittande framåtböjd. Vet inte för hur länge, men standard är tre dygn :P får be dr berätta alla detaljer i morgon. Jag är trött, rastlös och irriterad i halsen, allt smakar och luktar plast ;P snart ska jag sova!
//Ida
Skönt att det gick bra Ida! 
Idag har jag fått körkort! 
/Désirée
#64 Grattis! 
Idag har jag varit ute och plockat lite svamp, om några timmar ska jag bege mig ut och övningsköra en sväng.
Vänliga hälsningar
Grattis Dessan!
//Ida
GRATTIS DÉSIRÉE! 
#64 Grattis!
Idag har jag varit en sväng på jobbet, men var tvungen att gå hem redan efter 1½ timma…
Känner mig även mörbultad, och som om jag har blåmärken på höftbenen och revbenen - antar att det var pga korsetten 
_No way! Yes way!
Tack allesammans! 
#65 Lycka till med lappen!
#68 Tjusigt! 
/Désirée
Idag har vi ös och vräkregn här, tillsammans med stormbyar. Jag drar mig lite för att åka ut och handla, men det måste göras. Hehe.
därtill ska jag även baka, röja och tvätta.
Ögonoperationen för en månad sen gick bra, och nu börjar jag märka av hur bra det egentligen kan bli. jag datar nu utan glasögon, med vanliga inställningar istället för de högkontrast, sysnskadeanpassningarna sen tidigare, och ser bättre utan glasögon, än jag gjorde tidigare med. Upptäckte det av en händelse när jag satt och kämpade vid datorn, med nästan vid skärmen och såg suddigt. Sträckte på mig, tog av glasögoen för att vila, och såg Bättre! det var coolt. 
//Ida
#70 Vad skönt att det blir bättre med ögonen! 
Igår gjorde jag rödbetsbiffar och risotto till middag åt familjen (som har rätt svårt för lakto-ovo vegetariskt, ännu värre med veganskt), och en äppelsmulpaj till efterrätt. Inga klagomål, och alla tog om. 
Idag har jag inte gjort så jättemycket då ögonen är lite sämre än igår (ögoninflammation), men har ändå varit ut med byrackorna som fått rejsa runt i leran. Var inte riktigt lika kul när man kom in igen. 
Vänliga hälsningar
#70 Härligt!!
Idag har jag varit på jobbet och hjälpt min handledare att få in sin sons fiolföreställning på Adobe Premiere och sedan varit hos polisen och hämtat min plånbok som jag tappade bort i maj…rätt så meningslöst egentligen, då alla kort i den var spärrade, men passande eftersom den plånbok jag haft sedan dess gick sönder i lördags.
Saknar isf väskan mer (en svart tygkasse som det står KASSE på) och munktröjan (som det stod PUNG, och var en puma med pung, istället för PUMA).

_No way! Yes way!
#74 Herregud, nu blev jag hungrig. Och pizzasugen!
Jag har nu under morgonen/förmiddagen frostat av frysen (hej vuxenpoäng!), snart dags att slänga in allt igen. Sitter och funderar på vad som kan tänkas behöva inhandlas för att få till en chiligryta till middag, det återstår att klura lite på. 
Vänliga hälsningar
#75. Härligt att frosta av frysen, gör jag en gång om året, har dock inte använt frysen nu på 1 år så jag har precis börjat att fylla den.
Va gott med chiligryta, du får posta recept! 
#76 Jag kände att det var dags när den är fylld med is, så att man får pressa in saker som annars skulle gått in utan problem. Brukar vara 1 gång per år här också. 
Absolut! Blir dock lite Kajsa Varg över det hela, är för seg för att pallra mig iväg och handla. Har lite grundläggande hemma i alla fall, så det ska nog bli något ätbart. 
Vänliga hälsningar
Lägg gärna upp bild på det du lagar Vargafrost. 
Gjorde en ugnstek, fattar inte riktigt varför den sög upp all buljong, kanske skulle haft lock på, får köra nästa i grytan istället.
Tänkte rosta lite potatis och morötter i ugnen och ha till en god brunsås gjord på havregrädde. 
Halva ugnsteken ska gå till chiligryta i morgon, har en burk med riktigt het chili (pirri pirri)
#79 Det där var inte bra för min mage, nu blir det till att sätta igång med grytan här hemma. 
Vänliga hälsningar
#80. Glöm inte ta kort och lägga upp och gärna receptet också. Ett tips om man ska koka potatis och morötter är att man kokar dem i vatten med grönsaksbuljong och lagerblad, sedan sila bort vattnet och spara det och använda det till gryta så blir den mycket godare i smak, kraftigare. 
Alternativet är faktiskt tofu, för att få den riktigt god kan man använda samma buljong, fast man sköljer tofun, virar in den i hushållspapper och låter den stå i 10 minuter, tar bort hushållspappret och vänder den i rismjöl och stekes lätt på alla sidorna i lite olja, sedan i ugnsformen på med buljongen, ösa över buljongen med jämna mellanrum 175°C i 60 minuter, sedan sänka värmen något till 150°C och fortsätta grädda den i 20-30 minuter.
Annars kan man använda sig av kikärtmjöl och potatismjöl, då måste den förstekas i några minuter på var sida innan man lägger den i ugnen med buljongen.
Idag/ ikväll ska jag gå och se Magnus Betnér här i Enkö