vitaminer och mineraler mm.?
1)
Då vi äter så "konstig" kost och finner mycket från det veganska köket, fast jag kokar det mesta, så undrar jag vad finns det för bra vitaminer och mineraler för veganer, tillskott osv. som inte är gjort på eller från djur som tex. omega3 och D-vitamin?
Omega3 - fisk/säl
D-vitamin från fårull och fisk
Jag vill hitta alternativ…just nu har vi multivitamin för vegetarianer men det innehåller inte allt och vi behöver tillskott!
Vars i kosten/födan kan man annars hitta nog med omega3 och D-vitamin under vinterhalvåret framför allt!?
Magnesium letar jag också 
Skall läsa TrevorS tråd om B12 strax också då jag är ute efter det med
fast det ingår i den multivitamin tablett vi har (järn, selen mm.)
2)
Det enda vi äter från djur och av djur är kyckling fileer just nu…och den dagen vi slutar med det så behöver vi en protein bas och kan ej äta linser och bönor dagligen, inte tofu eller soja eller qourn heller =( vad finns det för andra alternativ?
Omega3 finns ju i flera oljor bland annat, rulla ner hittar du listan.
Finns bra artikel om detta
Svar på sidan 2, qourn är ej vegetabilisk då den innehåller ägg. Finns ju alternativ som vetegluten i form av seitan, mock duck. Finns även torkade färser man bara blötlägger och steker gjord på gluten. Finns ju även hampaprotein som man kan blanda ner om man gör till exempel grönsaksbiffar.
Glutenpaketet
Glutenstekar (kan krossas till färs, såg att färsen hade soja i sig)
DU är en klippa TrevorS <3
skall kolla upp det du lagt ut…qourn innehåller inte bara ägg (som vi ej tål) utan även mjölkprodukter, som vi inte heller tål
lite sorgligt för annars skulle qourn var ett bra alternativ så sett!
Vi tål ej spannmål alls - äter endast frön och örter som bovete, solros, pumpa, phyllis…kanske skall prova hampa!?
Tål ej heller soja…
Du är helt otrolig, kunnig och snabb att svara, kan vi klona dig och ha en i varje kommun? [kram]
Kan ju göra falafel på bland annat solrosfrön vilket jag gjort vid flera tillfällen. Hampa kan vara bra alternativ. Finns även en växt som man texturerat som de flesta ska tåla, dock läst och sett att den sålts på vegan-wonderland, men sidan är nere nu och kan inte leta upp den.
Sedan kan man använda teffmjöl om du tål det?
Tål du majs, kan man göra korv och liknande också.
Tackar, tackar…nej inte majs heller och vet ej vad teff är gjort av - tål ej havre heller…(inga spannmål förutom råris just nu) men magen/tarmen funkar inte med råris ihop med protein (inga kolhydrater tillsammans med protein) så äter vi kolhydrater till lunch blir det sallad/grönsaksgryta med råris och sen kyckling (protein) till middag med en soppa eller grönsaksgryta tex.
Potatis går i mindre mängd än så länge…
som just nu har jag gjort kålsoppa =) på sånt vi tål…och äter den med kyckling…
Teff är inte gjort av något annat än just teff, vilket är en växt i Etiopien som man torkar och maler ner till ett mjöl. Kålsoppa är ju gott.
Linfröolja är ett bra vegetabiliskt alternativ till fiskolja för omega 3. Men den får inte upphettas. en till två msk om dagen är en bra dos.
Vegansk d-vitamin ska visst finnas, chilisalsa har lagt upp fina länkar om det på kost, i tråden om d-vitamin.
Jag ska lägga upp en jätteintressant film om d-vitamin så fort jag kollat upp den att den är ok. det verkar lovande. I så fall lägger jag den även här.
Kantareller ger ca 100IE d-vitamin, vi behöver ca 10000IE om dagen, motsvarar ca 30 minuter i solen eller solarium. Har man svårt att äta d-vitamin är solariesol ett bra alternativ.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bra föreläsning om D-vitamin och varför man behöver det.
//Ida
=) *haha* nästa dilemma har ej ens kunnat vara uti solen eller solarium - RÖDTOTT och bränner mig direkt - brännskadas efter 30 min en gång i tonåren - 3:je graden blåsor som ploppade upp och sprakc sönder med öppna djupa sår…Nu är det lite bättre - äldre och så men dottern är också likblek, grönögd och RÖDTOTT =) Nu har jag nog fått lite mera "pigment" tror jag - börjar ju bli gråhårig (vilket jag vill) men även kunna få färg ute på sommaren utan att bränna mig så värst!
Vart får man tag på Teff - TrevorS? Låter intresant…vill ju kunna göra muffins igen och kladdkaka utan ägg då såklart!
Linfröolja - vilken sort är bäst då? har svårt att äta linfrön som det är…klåda (giftet) även problem med hela boveten fast jag groddar och sköljer noga - klåda, irriterad i ögonen!
Superbra med en film - najs!
Kantareller, har jag ALDRIG ätit men har provat championer =)
Om du är röd så räcker myckte kortare stund.
Man ska vara i solen tills man känner att det tar, man börjar rodna men inte bränner sig. Då har man fått sina 10000IE det tar alltså olika lång tid beroende på hur ljus eller mörk man är. Är man som du säger en rödhätta, så går det mycket fortare, på 10-15 minuter kanske? Medans om man är från Typ Kamerun i afrika så kan de kanske inte ens tillverka tillräckligt i sverge, även om de är ute hela dagen. För pigmentet blockerar.
Teff har jag hittat på välsorterade ica-butiker, det finns i deras "ta-hem-listor" så be om det, brukar stå vid glutenfritt, eller mjöl och gryn..
Linförolja, det viktigaste är att den är kallpressad, men ekologisg gör ju inget. Långt datum så du hinner dricka upp den. En kanske två månader håller den bra. Förvaras i kyl när den är öppnad.
//Ida
Såg att Biofood hade på Coop, den är kallpressad och ekologisk…men det var som nått grumligt i den =/ *hm* i botten!
Ja, du funderat på om jag skall prova sola solarium på badhuset typ 10-15 min före eller efter badet - försöker simma lite då jag orkar och kan - har även svårt för kloret =) klåda och svårt att andas
Jag har även nått som heter SHR >>
Just nu är jag mycket dålig i min SHR på grund av svart mögel och dplig ventilation ii bostaden…*suck*
Skall kolla om Coop kan ta hem Teff, handlar där då det är närmaste affären…
Kallpressad kan det bli så ibland att det tunga i oljan sjunker när den kallpressas.
Suveränt…så glad att ni finns här - tack och kram!
Nu har jag lite att tänka på och kolla upp…sen skall bara inspirationen infinna sig och lusten att laga och baka!!!
Den brukar komma och gå den där inspirationen, men blir mer ihållig när man testat och lärt sig något nytt man gillar :)
//Ida
hoppas det för det är svårt…därför jag önskade det fanns såna som ni här eller butiker eller webbutik så man kunde handla =)
Ni är så kreativa och kunniga…annars får jag flytta närmare er =) och betala er för att få mat…*hehe*